fredag, februar 09, 2007

Øller

"De fleste af os hænger fast i den fordom, at teori går forud for praksis og under alle omstændigheder er finere end praksis. (...)

Vi glemmer den simple lærdom, at videnskabsteoretisk erkendelse er sekundær i forhold til den måde, vi orienterer os på i vor praksisverden. Hvis jeg skal forklare, hvad en ølåbner er, gør jeg det bedst ved at vise, hvordan man lukker øller op med den. En tings mening er dens brug."

Citatet er af Jørgen Fafner fra artiklen Retorikkens brændpunkt i Rhetorica Scandinavica nr. 2, 1997. To af mine studerende har gjort mig opmærksom på det, og hvor er jeg taknemlig.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Perfekt blodindlæg en fredag eftermiddag, hvor klokken lakker mod fredagsøl :-)

Embedded theory...det er lige mig.

Anonym sagde ...

behovet for at se:)