tirsdag, marts 07, 2006

Om hvorvidt en spade virkelig er en spade

Skrivning. Det er det der hedder i mit hovede og i mine tekster. For mig er det lige over sammenligneligt med det engelske writing, i hvert fald som verbalsubstantiv. Skrivning: Det man gør når man skriver. Jeg kan lide det fordi det har en kropslig dimension, det er et håndværk. Jeg sætter mig ved computeren og gør noget. Jeg klaprer på tastaturet, der kommer ord, sætninger, mening frem. Jeg kan lære mere om at gøre det, blive bedre, forstå tekstens dynamik. Skabelsen, hvis jeg må være en smule højpandet.

Men der er forskelle mellem dansk og engelsk. Writing kan være 'a piece of writing'. Her træder skrivningen i karakter. Der skabes et stykke skrivning. Ikke en tekst uden tilblivelse. Ikke et pompøst skrift. Men et stykke skrivning. 'Her writing'. Det kan man ikke sige på dansk.

Skrivning. Det lugter af formskrift og kladdehæfter, retstavning og æggemadder i fugtigt madpakkepapir, siger nogen. Har jeg virkelig tænkt mig at bruge det ord, spørger de. Narjmenjooo, jeg havde ikke tænkt på at jeg ikke kunne bruge det. Kan jeg ikke kalde det noget andet? Tekstproduktion? Skriven? Joomennaarj. Narj. Nej.

Så der: En kampagne til skrivningens rehabilitering. I det små, naturligvis.

PS: Ja, jeg er opmærksom på at der er et helt tredje ord. Men skriveri hører bloggen til. Det er ikke fordi det er mindre vigtigt, det der foregår her. Men det er en legeplads.

2 kommentarer:

Christine I sagde ...

Da grunduddannelsen i retorik senest skulle have ny studieordning var den gamle betegnelse for førsteårs-kurset 'Skriftlig formidling' til debat. 'Formidling' synes jo nemlig at etablere en uretorisk sondring mellem indhold og form og underkende retorikkens skabende element, men det var svært at finde et godt alternativ. 'Skrivekundskab' eller 'retorisk skrivekundskab' var oppe at vende, og jeg kunne egentlig godt lide den lidt gammeldags klang (a la hjemkundskab), men især kunne jeg lide betoningen af, at skrivning er noget, man kan (og som retoriker skal) blive klogere på, ligefrem kyndig i. Takket være Christina, der underviser i faget, er det faktisk kommet til at hedde 'Retorisk skrivning', og det betoner, som du siger, skrivning som en praksis og en proces. Og da kurset er både praktisk og procesorienteret (og baseret på retorisk teori), er studieordningen faktisk endt med, synes jeg, at kalde en spade for en spade. Retorisk skrivning - et godt valg.

Anonym sagde ...

veldig interessant, takk